نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3873
-
الف
+

آداب و رسوم مردم افغانستان در عید قربان+ تصاویر

در این گزارش با عنعنات مردم افغانستان در ایام عید قربان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، عید سعید قربان از جمله اعیادی است که برای مردم افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دولت افغانستان همه ساله از روز عرفه تا سه روز پس از آن را رخصتی رسمی اعلام می‌کند .

در ایام عید قربان مردم افغانستان آداب و رسومی را که جزئی از سنت‌های نیاکان است به جا می‌آورند و این عید مبارک را جشن می‌گیرند.

مردم افغانستان این سنت‌ها را به نسل های آینده خود نیز به یادگار می‌گذرانند تا این عید همچنان در سنت دینی مردم  پابرجا و محکم بماند.

عید قربان به مدت 3 روز در افغانستان تجلیل می‌شود و مردم مصمم تر از هر روزی برای تقویت دوستی و پاک کردن کینه ها هستند.

در این روزها باشنده گان افغانستان اسلامی برای تقویت دوستی و نزدیکی بیشتر به خانه دوستان و فامیل های خود رفته و عید را برای آن ها تبریک گفته و از میوه‌های خشک و تازه که روی یک دسترخوان کنارهم چیده شده استفاده می‌کنند، ضمن این که در کنار میوه‌ها، اکثر فامیل ها با چای و شربت نیز از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

در روز عرفه یعنی یک روز قبل از عید ، دعای عرفه در مساجد خوانده می‌شود.

در صبح روز اول عید مردم به سراغ مصلی‌ها و مساجد می‌روند و نماز عید را بجا می‌آورند، سپس سری هم به زیارتگاهها می‌زنند و برای اهل قبور نیز فاتحه و دعا می‌خوانند.

پس از آن قربانی خود را که از روز های قبل خریداری کرده‌اند ذبح می‌کنند.

به دلیل اینکه در روز اول مردم بیشتر به مراسم‌ها و ذبح و تقسیم قربانی بین اقوام و فقرا مشغول هستند دید و بازدید از روز دوم عید شروع می‌شود.

مردم در روزهای عید بهترین و زیباترین لباس ها را که احتمالا از روزهای قبل آماده کرده‌اند؛ می پوشند.

یکی از عنعنات دیگر مردم افغانستان به ویژه در روستاها این است که گوشت قربانی خود را برای مهمانانی که برای عیدی می‌آیند ، می پزند.

البته تهیه میوه های خشک ، میوه های تازه و شیرینی از ضروریات اولیه پذیرایی از مهمانان در روزهای عید است.

در عید قربان جوانانی که تازه نامزد شده‌اند چند روز قبل از عید با تقدیم هدایایی به عروس فرارسیدن عید را با اعضای جدید خانواده خود جشن می گیرند .

آن ها گوسفند عیدی را تزئین کرده و به همراه شیرینی و لباس عید به قربانگاه که همان خانه عروس هست می‌برند. 

خانواده عروس نیز در مقابل آن هدایایی را به خانه داماد می‌برند ، پس از قربانی گوسفند مقداری از گوشت آن را به خانه داماد می‌فرستند.

خانواده‌هایی که اولین عید را بدون حضور برخی از اعضای خانواده خود آغاز کرده‌اند به جای کلچه و شیرینی ، دسترخوان عیدی خود را با خرما و میوه برای پذیرایی از مهمان ها آماده می‌کنند.

فامیل ، دوستان و نزدیکان این خانواده‌ها نیز در روزهای عید به منزل عزادارها می‌روند و فاتحه و دعا می خوانند.

در ادامه تصاویری از روزهای عید قربان در افغانستان را مشاهده خواهید کرد :

عید قربانعید قربانعید قربانعید قربانعید قربان

 

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر